onsdag den 8. august 2012

Balanceret komposition

(Med mindre andet er angivet © Jesper Lind Olsen)

Øjet er enormt sensibel i forhold til vandret og lodret ballance.

Det hænger det sammen med vores balancesans (læs mere om det i  indlæget om synlige linier).

Dette gælder også kompositioner, der ikke indeholder linier eller lige flader. Hér skaber de forskellige billedelementers indbyrdes størrelse og betydning en form for balance – se illustrationen foroven. Man kan forestille sig en vippe, hvor de forskellige elementer anbringes i passende afstand fra midten, så vippen balancerer. Jo mindre et element er, des længere fra midten skal det være. Hér er det ikke kun selve størrelsen, der er afgørende, men også lysstyrken og andre faktorer.


I dette eksempel har de to elementer samme farve, så hér er det kun arealet, der gør udslaget.

Ved frugtskålen spiller farvernes lysstyrke også ind i ballancen. Bananernes store flade skal have en modvægt i form af mirabellerne, men p.g.a guls styrke behøver modvægten ikke være særlig stor...


Balance er særlig vigtig i landskabsbilleder, da disse ofte indeholder diagonaler og flader af skiftende farve.

(Foto gengivet med tilladelse af © Poul Willow Sørensen)

Herunder er endnu et strålende eksempel på balance. 

(Foto gengivet med tilladelse af © Poul Willow Sørensen)

Når man skal udmåle balancen spiller det tomme rum også ind i overvejelserne – se eksemplet herunder. Læg også mærke til det blå joystick, som leder øjet over på den blå trøje...


Ingen kommentarer:

Send en kommentar