![]() |
(Med mindre andet er angivet © Jesper Lind Olsen) |
Billedkomposition handler om, hvordan et billede opbygges, så det præsenterer sit motiv på den stærkeste måde. Et godt billedet komponeres på en måde, så øjet ledes til det, som kunstneren vil fortælle med billedet. Det gøres nemmest ved at arrangere billedets elementer, så det opnår orden, balance og klarhed, men som med alle kunstformer er regler til for at brydes. (wikipedia)
Motiv er
det et billede eller fotografi forestiller. Motivet kan enten være
en konkret
scene, situation eller genstand eller noget mere abstrakt,
som f.eks en følelse, en fortælling, en metafor eller en
stillingtagen til seneriet m.m. Begrebet motiv er nært beslægtet
med motivation – altså det, der motiverede kunstneren til at skabe
netop dette billede.
I
forhold til kompositionslære går vi ud fra, at kunstneren forholder
sig til et ”publikum” eller en betragter, der altså ikke er
kunstneren selv. For at billedet skal være relevant, har dette
publikum ”krav” på, at kunne genkende motivet (motivationen)
bag billedet i en eller anden grad.
Udfordringen
for kunstneren ligger derfor i, at skabe et hierarki
mellem det, der er motiv og det, der er sekundært
(baggrund/kontekst) i billedet. Det handler med andre ord om, at lede
betragterens øje rundt i billedet, så det bliver klart, hvad der er
vigtigt og hvad der er supplerende information.
Her følger en liste af klassiske
tricks til at opnå orden, balance og klarhed:
Simplificering
- Beskæring
- Farvebegrænsning
- Reduktion af elementer
Billedhirarki
- Motivets forhold til baggrunden
- Farveforskel
- Dybdeskarphed
- Lysstyrkeforskel
- Størrelsesforskel
- Volumenforskel
Udnyttelse af linier, flader og
proportioner i billedet
- Trekantskomposition
- Perspektivlinier
- Symmetri/asymmetri
- Tredjedele/gyldent snit
- Cirkelkomposition
- Buer og s-kurver
- Indramning
Undtagelser fra regelmæssigheder
(mønstre/rytmer)
- Farveafvigelse
- Afvigende placering
- Alternativ vinkel
Ingen kommentarer:
Send en kommentar