onsdag den 8. august 2012

Lidt farveteori

(Med mindre andet er angivet © Jesper Lind Olsen)
Farver er et særdeles stærkt virkemiddel i fotografi. I det følgende indlæg vil jeg derfor gennemgå nogle grundlæggende teorier og vise nogle eksempler på, hvordan de kan bruges effektfuldt. Hér skal der lige nævnes, at denne behandling af farver ikke handler om RGB, men om malerens "malekasse"...

En af Bauhaus' store teoretikere – Johannes Itten – har skrevet en fremragende bog om emnet: " Kunst der Farbe" som jeg vil råde alle til at læse. Udgangspunktet er farvecirklen, der deler farverne op i primær-, sekundær- og tertiærfarver.

De primære farver ses i trekanten i midten. De er rene grundfarver – gul, rød og blå.

Hvis man blander to af disse grundfarver får man en sekundærfarve – f.eks. grøn, violet eller orange. Ved at blande en primær med en sekundær farve opstår en af 6 tertiærfarver – varmgul, mørkeorange, lila, dybblå, turkis eller gulgrøn. Ud fra dette system kan man nu undersøge forskellige kvaliteter og kontraster ved farverne.

Komplimentærkontrast dannes mellem en primærfarve og den sekundærfarve, der står overfor hinanden i cirklen – f.eks. gul og violet. Herunder ses de tre komplimentærkontraster:


Hvis man blander to komplimentære farver, "neutraliserer" de hinanden og danner grå. Dermed kan man bruge komplimentære farver til at opnå et farvet alternativ til sort/hvid...

Komplimentærkontrasten er den stærkeste kontrast, der kan opnås med farver. Det giver mulighed for at fremhæve motivet...

Rosen herunder er helt uden komplimentærkontrast, det skaber ro.


Kvantitetskontrasten går ud på, at hver farve "fylder" forskelligt i forhold til hinanden. Således behøver der ikke være meget gul for at matche f.eks violet eller blå. Gul/violet har den højeste kvantitetskontrast, mens rød/grøn faktisk er lige stærke...

På de to næste billeder kan man se, hvor dominerende et gult element er.


Selv om gul:rød:blå står i forhold 3:6:8 er der visuelt balance mellem farverne.


Denne effekt er udnyttet ved billedet af denne smukke rapsmark. Hér er himmel og mark lige store, men marken har alligevel hovedrollen...

Temperaturkontrast handler om, at de forskellige farver hver har deres egen temperatur, gående fra kold til varm.

Alt efter, hvilken ende af skalaen dominerer vil billedet fremkalde en følelsesmæssig temperatur hos betragteren. Se de to eksempler hérunder:


Kold


Varm

Kvalitetskontrast er den kontrast, der handler om farvernes klarhed og mætning.


Gående fra midten mister de rene farver klarhed ved at der blandes hhv. mere sort eller hvid i dem. Også denne kontrast kan bruges meget effektfuldt – f.eks. til at fremhæve et særligt objekt eller til at vække mere dystre eller afdæmpede følelser. Her følger tre eksempler:


Jævne dæmpede farver skaber ro og fordybelse


Hér bruges den klare farve mod de dæmpede farver til at fremhæve cyklen til et nærmest grafisk niveau.


(Foto gengivet med tilladelse af © Poul Willow Sørensen)


Nogle billeder lægger bare op til at vise glæden ved rene farver!

Lysstyrkekontrast beskæftiger sig med tingenes indbyrdes lysstyrke. Denne kontrast er naturligvis mest udpræget i sort/hvid-fotografi, men spiller en vigtig rolle i alle billeder.


Skemaet illustrerer tydeligt, at sort og især hvid kan bemægtige sig opmærksomheden i et billede. Lyse passager opleves som nære, mens mørke træder i baggrunden.


Ofte er man nødt til at dæmpe lyse passager i baggrunden, for at de ikke skal tage opmærksomheden fra hovedmotivet. I dette billede har jeg dæmpet den lyse flade i højre nedre hjørne (ved skoletaskerne).


Naturligvis virker lysstyrkekontrasten også i farvefotos...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar